Siirry pääsisältöön

Viimeisiä viedään

 

Opintopäivät 8.-9.10.2025

 

Viimeisiä varsinaisia opiskelupäiviä viedään. Reija Ruuhelan luento oli mielenkiintoinen ja oli kiva kuunnella meteorologitaustaisen tutkijan näkemyksiä. Mieleen jäi erityisesti se, miten Suomenkin sisällä tulee olemaan alueellista eriarvoisuutta ilmastonmuutoksen terveysvaikutuksiin liittyen ja miten esimerkiksi Itä-Suomen mannermaisempi ilmasto vaikuttaa siihen, että ilmastomuutoksen vaikutukset tulevat ehkä näkymään eri tavalla itäisessä Suomessa ja kun ottaa huomioon vielä sen, että Itä-suomesa on jo lähtökohtaisesti sairaampi väestö niin tämä lisää ilmastonmuutoksen terveysvaikutuksia ko. alueella. Luento oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja olisi ollut erinomainen jo keväällä pidettäväksi. Olen välillä kokenut, että luennoilla on käyty läpi asioita, joita olen jo aiemmin opiskellut/lukenut mutta tämä luento oli ehdottomasti sellainen, jossa sain uutta tietoa ja uusia näkökulmia.

 

Iiran luennon jouduin katsomaan jälkikäteen enkä siis päässyt osallistumaan työkiireiden vuoksi ihan livenä iltapäivän osioon. Katsoin luentotallenteen vasta seminaaripäivän jälkeen. Jo alun toteamus ”ilmastonmuutos ei itsessään ole vain terveysriski vaan se myös kiihdyttää jo olemassa olevia riskejä” oli herättävä kommentti. Ja terveydenhoitajataustaisena totean, että on todella hurjaa katsoa tällä hetkellä vallitsevaa yhteiskunnallista ilmapiiriä ja todeta, että miksi ei edelleenkään ymmärretä miten järkevää, resurssien kannalta ensiarvoisen tärkeää ja myös inhimillisesti ajatellen fiksua olisi panostaa terveyden edistämiseen ja ilmastotoimiin. kuten Iira totesi, ilmastotoimet ovat kansanterveystoimia. Aamen.

Olen myös samaa mieltä Iiran kanssa siitä, että nyt pitäisi todellakin alkaa ymmärtää verkostojen merkitys ja kansainvälinen yhteistyö. Myös monialaisuutta tarvitaan ja toivoisin, että näin kolmannen sektorin edustajana myös terveydenhuollon edustajat ymmärtäisivät hyödyntää meidän kansanterveysjärjestöjen materiaalia ja tekemään yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa.

 

9.10.2025

Seminaaripäivä oli mielenkiintoinen, vaikka toisin pelkäsin. Olen ehkä vähän kärkkäästikin arvostellut ainakin omassa mielessäni sitä, miten paljon aikaa näin pieni työ saa opinnoista ja edelleenkin olen sitä mieltä, että opinnoissa, joissa nähdään kuitenkin melko harvoin, voitaisiin keskittyä läsnäolotapaamisissa enemmän muuhun. Nyt näin projektien lopussa oli kuitenkin mielenkiintoista kuulla muiden tekemistä töistä ja onneksi päivän aikataulu piti. Näin jälkikäteen kuitenkin ajattelen, että kaikkein mielenkiintoisinta oli kuulla muiden pohdintaa siitä, mitä itse kukin oli oppinut prosessin aikana ja tässä olisikin yksi kehittämisidea opinnoille. Jatkossa olisi kiva, jos kehittämistehtävän esittämisen yhteydessä esiteltäisiin itse tuotos, ei välttämättä taustaa tai teoriaa. Ja sitten pääpaino olisi omassa pohdinnassa siltä näkökulmalta mitä on oppinut. Rehellisyyden nimissä en itse osannut toimia näin mutta ne kanssaopiskelijat, jotka olivat tajunneet lisätä esitykseen tämän aspektin, pitivät kyllä mielenkiintoisimmat esitykset.


Yhteenveto

Näin hetki ennen opintopäiväkirjan palautusta ja opintojen loppumista on hyvä katsoa taaksepäin. Vaikka jossain vaiheessa opintoja pelkäsin, että tuleeko opintojen aikana uutta tietoa, uusia näkökulmia, nyt voi todeta että olen oppinut uutta. Olen nähnyt toivoa siitä, että myös muut oman ammattikunnan edustajat ovat kiinnostuneita ympäristöasioista ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista terveyteen. Että toivoa on. Ja mahdollisuuksia vaikuttaa. Koulutuksen myötä saatu todistus antaa varmasti myös lisää rohkeutta nostaa ympäristö- ja ilmastonmuutosaiheita esille, olenhan kohta ihan virallisesti Ilmastonmuutoksen terveysvaikutusten erityisosaaja. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Syksy on alkanut ja ensimmäinen lähiopiskelupäivä (17.9.) takana

 Eilen jatkui opiskelun lähipäivät, toki opiskelu kehittämistehtävän osalta on jatkunut koko kesän ja lähes valmis versio pitikin palauttaa viime sunnuntaina. Pohdiskelua eilisen jälkeen; - mielenkiintoiset aiheet. Aamupäivän aihe, kiertotalous, oli mielenkiintoinen. Toki kiertotalous on ollut tuttu ja käytetty termi jo pitkään sillä puolisoni on perustanut kiertotalouteen perustuvan start up-yrityksen kolme vuotta sitten eli aiheen tiimoilta on käyty useampia keskusteluja. Mutta miten tuoda kiertotaloutta terveydenhuoltoon, se onkin kinkkisempi kysymys. Alalla, joka on niin jäykkä ja monen lain säätelemä, pitäisi oppia ajattelemaan enemmän boksin ulkopuolelta ja uudistua nykyistä notkeammin. - iltapäivän Taava Leppäsen luennosta jäi eniten mieleen eettinen pohdinta. Ja miten vaikeaa se on. Oman työn kannalta tiedän, miten vaikeaa on miettiä hoitosuosituksia ja sitten yksilöä. Ja sitten resursseja. Ja ympäristöä. Se, mikä tuntuu oikealta ei aina ole järkevää ja toisinpäin. Ja toisa...

Tehtävä 5

  Terveydenhuollon ympäristökuormitus ja kiertotalouden mahdollisuudet 1. Missä kohtaa terveydenhuollossa syntyy eniten ympäristökuormitusta? Terveydenhuolto on välttämätön osa yhteiskuntaa, mutta samalla se on yllättävän suuri ympäristökuormituksen lähde. Plater ry:n somepostauksessa oli juuri mainittu, että soten osuus Suomen hiilijalanjäljestä on 6,5%.   Omalla työpaikallani ei ole varsinaista ympäristöohjelmaa joten tutustuin oman hyvinvointialueeni, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen, ilmasto-ohjelmaan. Samalla tutstuin kaikkeen siihen, mitä opintojen aikana ja luennoilla olemme käyneet läpi ja tämän perusteella pohdin, missä kohtaa terveydenhuollossa syntyy eniten päästöjä ja jätettä. Kuormitusta syntyy lähes jokaisessa toiminnan vaiheessa. Monesti keskitytään loppupään päästöihin, jätehuoltoon ja kierrätykseen mutta yksi suurimmista päästölähteistä Suomessa on vaihtelevien sääolosuhteiden ja pitkän kylmän kauden aiheuttama lämmitys- ja energiatarve. Lämmitys, il...